Het
Cyclocross Seizoen is bijna halverwege en in de belgische competitie voor
renners zonder contract is het Robin Alderweireld die geregeld het podium weet
te bestijgen, een knappe prestatie. Daar waar cyclocross bekend staat als een
ware slijtageslag voor mens en materiaal, hebben we Robin gevraagd naar zijn
onderhoudsroutine. Zodat cyclocross(t)ers in wording weer een
beetje wijzer kunnen worden van deze Airolube-Hero.
Wekelijkse onderhoud:
Na het raceweekend start Robin zijn voorbereiding alweer voor de volgende wedstrijden. Traditiegetrouw staan zijn dinsdagen daarom in het teken van een fietsinspectie en onderhoud. Belangrijk is daarbij de staat van de drivetrain (ketting en tandwielen) en de remmen. Deze onderdelen krijgen het door de natte en modderige omstandigheden zwaar te voorduren en zijn zeer belangrijk voor het behalen van een goed resultaat. Na een controle van deze onderdelen en een beoordeling, wordt de fiets daarna grondig gewassen. Robin kiest hier voor het gebruik van de combinatie Heavy Duty Degreaser en Super Wash. Maar zo zegt hij in zijn interview met ons: “Na het poetsen van de fiets met zeep (Super Wash Red.) krijgt de fiets een laag speedwax, misschien voor ons wel het meest gebruikte product, ikzelf ben hiervan groot fan! Met de Speedwax wordt een laagje op het frame achtergelaten, waardoor modder niet zo hard blijft kleven aan het frame, na een rit of na enkele rondes in de race kan de fiets dan gemakkelijk schoongespoten worden, meestal zonder te schrobben. Nog een groot voordeel vind ik is dat het product het frame nog meer laat blinken.
Na het schoonmaken van het frame en het ontvetten van de ketting word de hele ketting schoon geblazen met de compressor. Waarna de ketting opnieuw gesmeerd wordt. Hierin maakt Robin doordeweeks de keuze voor de Airolube Chain Wax. Robin over zijn manier van waxen: “Ik breng een mooie laag aan en draai de ketting enkele malen rond. De wax kan zich goed verdelen en de ketting ziet er nu bijna volledig wit uit. Na een nacht de wax te laten intrekken is het wit volledig weg. Nu ga ik alleen nog met een oude doek over de ketting zodat al het overtollige wax ook weg is.”
Voor mij is de keuze voor Chain Wax omdat de wax heel goed in de ketting trekt en nooit blijft kleven.
De keuze voor wax is wel overwogen: “Voor mij is de keuze voor Chain Wax omdat de wax heel goed in de ketting trekt en nooit blijft kleven, dit heeft enorme voordelen richting het voorkomen van slijtage. Dit is voor mij belangrijk omdat ik vaak op zanderige en modderige parcoursen train, het zorgt voor mij voor heel veel extra onderhoud als het zand dan vervolgens aan mijn ketting blijft kleven.
MAANDELIJKSE ONDERHOUD:
Naast de wekelijkse routine heeft Robin ook gekozen voor een maandelijkse routine, groot onderhoud vind bij Robin eens per maand plaats. Nu gaat de hele fiets uit elkaar. Extra aandacht voor het balhoofd en de Bottom Bracket (Trapas), hiervoor gebruikt Robin de Universal Assembly Paste en de Bearing Grease.
De Race:
Al het wekelijkse en maandelijkse onderhoud zorgt ervoor dat de fietsen die Robin gebruikt piekfijn aan de start van de wedstrijd staan. Op vrijdag worden de fietsen ingeladen samen met het materiaal om samen met de camper op zaterdag naar de cross te vertrekken. Na het verkennen van het parcours worden alle fietsen wedstrijdklaar gemaakt, dat wil zeggen dat de banden op de juiste druk gezet worden, en ook een laatste laag Speedwax wordt aangebracht op de fietsen. Tijdens de wedstrijd wordt er geen Chain Wax meer gebruikt. In de onderhoudsbeurten tijdens de race wordt er omgeschakeld naar Chain Oil. Dit omdat Chain Oil direct gebruiksklaar is, daar waar Chain Wax goed moet drogen. Na het raceweekend begint de hele routine dan weer van voor af aan.