Ketting smeren? | Airolube
Ketting smeren?
Alles wat je wilt weten.

Een fietsketting is het hart van je fiets. Om het in goede conditie te houden, is het belangrijk om je fietsketting regelmatig te smeren. Hoe vaak je moet smeren hangt af van het type smeermiddel, hoe vaak je fietst, de ondergrond en de weersomstandigheden. Wanneer je ketting goed gesmeerd is, maakt deze geen geluid. Piept of kraakt je ketting, dan is het tijd om te smeren. Maakt je ketting een knarsend geluid, dan wordt het tijd om de ketting eens goed te wassen.​

wanneer is de beste tijd om je ketting te smeren?

Heb je een aantal lange fietstochten gedaan of tijdens je fietsvakantie regelmatig in de regen gereden? Of heeft je fiets in de regen gestaan? Dan is het ook handig om de ketting te smeren. Zelfs bij zonnig weer kan een ketting drooglopen, vooral als je veel over onverharde wegen rijdt.


Een gespecialiseerde kettingolie of kettingwax werkt het best.

De ogenschijnlijk simpele fietsketting is in werkelijkheid een bijzonder complex product om te smeren. Universele smeermiddelen zijn vaak ongeschikt voor fietskettingen, vanwege de verschillende omstandigheden waaraan een fietsketting wordt blootgesteld. Gebruik dus nooit huis-, tuin- en keuken smeerolie of naaimachineolie op je fietsketting.
Kettingoliën moeten een hoge vlaktedruk kunnen weerstaan, tot wel 1000 newton per 3mm pennetje. Dit vereist een smeermiddel dat goed aan het metaal hecht, niet wegspoelt door water en vooral niet teveel vuil aantrekt. Kettingsolie en kettingwax zijn speciaal ontwikkeld om aan al deze eisen te voldoen en daarmee je ketting soepel te houden. Pas de dosering aan naar jouw fietsbehoefte, afhankelijk van bepaalde weersomstandigheden of ritten.



Hoe smeer je de fietsketting?

Druppel de kettingolie of kettingwax op iedere schakel van de fietsketting. Doe dit aan de binnenkant van je ketting, tussen het achterderailleur en het voorblad. Dit deel van de ketting staat namelijk ook altijd in contact met de tandwielen. Nadat je dit hebt gedaan, kun je de andere kant van de ketting ook licht bijsmeren. Zorg ervoor dat je een klein drupje per schakel achterlaat op de buitenkant van de ketting tussen je voorblad en de casette. Het beste resultaat behaal je door de olie of wax de tijd te geven om diep in de schakels te trekken. Voor kettingolie is dit 15 minuutjes, voor kettingwax is het goed om er een nachtje overheen te laten gaan.

Om te voorkomen dat de kettingolie vervolgens veel vuil aantrekt, is het goed om de boven- en onderkant van de ketting, evenals de zijkanten van de ketting, af te nemen met een droge katoenen doek. Op die manier verwijder je overtollige olie, waardoor vuil zich minder snel zal hechten, terwijl de ketting van binnenuit goed gesmeerd blijft. Smeer de fietsketting opnieuw na iedere paar honderd kilometers.


Hoe zit het met PTFE voor fietskettingen? 

Teflon® (PTFE) is een microplastic en een populair middel in veel traditionele smeermiddelen, vaak verpakt in een spuitbus of aanwezig in traditionele kettingoliën. Hoewel het voordeel van dit product een extreem lage wrijvingscoëfficiënt is, die zich nagenoeg nergens aan hecht, heeft het aanzienlijke nadelen. Teflon® (PTFE) is namelijk milieugevaarlijk, het breekt gemakkelijk af van de oppervlakken waar het zich aan bevestigd heeft, komt zo in het oppervlakte- of grondwater terecht en kan zich vanuit daar ophopen in mens en dier. Het wordt beschouwd als een van de serieuzere milieu- en gezondheidsbedreigingen anno 2023. Het gebruik van dit middel vereist dus uiterste voorzichtigheid en is daarom beter te vermijden.


Wat zijn slechte smeermiddelen voor de fietsketting?

Siliconen, meestal microplastics, zijn nooit geschikt als smeermiddel voor fietskettingen. Verwar daarom kettingolie niet met siliconenolie. Deze middelen hebben onvoldoende smerende werking voor een fietsketting en zijn bovendien slecht bestand tegen opspattend water vanaf de wielen. Teflonolie heeft dezelfde zwakte en kan op die manier in het milieu terechtkomen. Motorolie en cardanolie zijn op zich redelijk te gebruiken, maar bij overmatig gebruik bestaat de kans dat je de hele fiets, inclusief je eigen benen, onder de olie hebt zitten, omdat de hechting minder is. Dit probleem is zelfs erger dan bij Teflonolie.


Hoe zit het dan met wax?

De meningen over het gebruik van wax als smeermiddel zijn verdeeld. Dit heeft met name te maken met de benaming 'smeermiddel'. Wax zorgt ervoor dat de ketting soepel blijft door te voorkomen dat vuil zich kan hechten aan de ketting. Hierdoor blijft de ketting soepel draaien en biedt het tevens bescherming tegen roest.

De benadering is anders dan bij traditionele kettingolie, omdat wax van zichzelf een ketting en roest beschermende werking heeft in plaats van een smerende werking. Onze nieuwe Ultimate Chain Wax maakt gebruik van een unieke mix tussen kettingolie en wax, waardoor deze wax wel degelijk een smerend effect heeft en nog sneller werkt dan gewone olie of wax.

Ultimate Chain Wax


Uw Dynamic Snippet wordt hier weergegeven ... Dit bericht wordt weergegeven omdat u niet zowel een filter als een sjabloon hebt opgegeven om te gebruiken.





Airogroup B.V., Jorrit Pepping 10 augustus, 2023
Deel deze post
Archief
Mijn banden tubeless maken.
Hoe doe ik dat?