Rate Our Products | Airolube
Rate Our Products
Provide and view reviews of our products.

Je aandrijflijn is het deel van je fiets, dat het letterlijk draaiende houdt. Het zorgt ervoor dat je fiets zich verplaatst en hoe gemakkelijk dit gaat. Trap je zwaar, of maakt de fiets piepende, krakende en knarsende geluiden tijdens het trappen dan is de kans groot dat een beetje kettingonderhoud aan je fiets wonderen gaat verrichten. Hoe je dit doet lees je in de blog over Ketting smeren? Maar het kan ook een groot verschil maken waarmee je jouw fietsketting gaat smeren, en dat bespreken we hier.

In grote lijnen zijn er twee verschillende stromingen als het gaat om het smeren van je fietsketting, de ene stroming is smeren met kettingolie, de tweede stroming heet smeren met kettingwax. Beide manieren zijn goed, en hebben voordelen en nadelen.

Waarmee je de ketting smeert of hoe je de ketting smeert hangt af van het weer, je rit, en eigen voorkeur. En daarom is het goed om beide manieren eens beter te bekijken.  

JE FIETS SMEREN MET KETTINGOLIE.

De meeste mensen smeren de ketting van hun stadsfiets, racefiets of mountainbike met kettingolie. Dit komt omdat kettingolie je fietsketting smeert, het zorgt ervoor dat de ketting soepel blijft draaien en het beschermt de metalen tegen roestvorming. Kettingolie komt er in verschillende soorten. Wet Lube, Dry Lube, Allround. Het is soms om duizelig van te worden.

Weersomstandigheden zijn de belangrijkste raadgevers voor het gebruik van het type kettingolie. Letterlijk vertaalt is WetLube niks meer dan een Nat Smeermiddel, DryLube een Droog Smeermiddel en Allround is eigenlijk van alles een beetje. Nu slaat de naam meer op het type smeer dat achterblijft, dan dat het op het weer slaat. Maar het is een goed ezelsbruggetje.

WetLube is namelijk geschikter voor natte omstandigheden, DryLube voor droge omstandigheden. En een allround lube fietst overal prima tussendoor.

WetLube heeft een betere kleefkracht, hierdoor spoelt het minder snel van de ketting af tijdens natte fietstochten. Het zorgt er dus voor dat terwijl de fiets nat word, de ketting goed gesmeerd blijft en dus ook beschermd blijft tegen roest. DryLube kan je ook gebruiken onder natte omstandigheden, maar dit spoelt dan wel weer sneller van je ketting af, waardoor je, na langer in natte omstandigheden te fietsen, steeds minder smering overhoud. De keerzijde is dan weer, dat Drylube onder droge omstandigheden minder stof, vuil en zand aantrekt. Iets wat een WetLube dan weer wel doet. In dat geval smeren beide lubes de ketting wel, maar zorgt een WetLube er bij droge omstandigheden meer voor dat tandwieler en schakels vol komen te zitten met viezigheid, waardoor je meer slijtage gaat krijgen.

Tot slot is er die allround versie, zoals onze ChainOil. Deze kettingoliën zijn geschikt voor alle weersomstandigheden. Het blijft zitten bij natte weersomstandigheden en het trekt bij droge weersomstandigheden niet ontzettend veel vuil aan. 

Een extra voordeel van de ChainOil is dan ook nog eens een keer, dat de koolzaadolie beter bestand is tegen hele koude weersomstandigheden in vergelijking met normale kettingolie. Dus ben je van plan om door de sneeuw te fietsen, dan weet je wat je moet kiezen.

Los van de smering heeft kettingolie ook een gebruiksaanwijzing als het gaat om onderhoud. Wanneer de olie namelijk vervuild raakt moet je de ketting geheel ontvetten en de kettingolie opnieuw aanbrengen. Dit geldt ook wanneer je gaat overstappen van het ene type kettingolie naar het andere type kettingolie. Het schoonmaken van je ketting kan daardoor dus een tijdrovende klus worden. Vervuilde kettingolie laat de levensduur van je ketting en tandwielen namelijk aanzienlijk afnemen.

Dan is er kettingwax

In de laatste decenia is kettingwax in opkomst. Het is een alternatief op het smeren met kettingolie. Dit komt met name doordat het gebruik van kettingwax minder tijdrovend is in het onderhouden ervan. Vergeleken met kettingolie heeft kettingwax nog enkele andere voordelen, zo trekt uitgeharde wax bijna geen zand, vuil of stof aan en laat het daardoor je fietsketting en tandwielen ook langer meegaan.

Wanneer je kettingwax gaat gebruiken duurt de eerste fase alleen iets langer. Dat komt doordat kettingwax moet uitharden voordat het goed werkt. En omdat kettingwax je ketting schoner houdt, wil je ook beginnen met een goede schone ketting. Ben je eenmaal overgestapt naar kettingwax, dan is het onderhoud wel een stuk makkelijker. Je hoeft namelijk niet continue te ontvetten en opnieuw aan te brengen. Je kan de wax goed bijhouden door overtollig wax en vervuiling te verwijderen met een droge doek, en vervolgens een nieuwe laag wax aan te brengen.

Nu is het bekend dat de werking van wax onder natte omstandigheden afneemt. Dit resultaat is overigens af te remmen, door meerdere lagen wax aan te brengen voordat je begint aan je natte fietsrit.


De keuze voor het juiste smeermiddel hangt dus af van de weersomstandigheden, het type fietstocht, ga je mountainbiken of gravel rijden, dan is er meer zand en vuil in het spel dan bij een droge wegrit en je persoonlijke voorkeur.



Airogroup B.V., Marketing (Carolien & Jorrit) 14 September, 2023
Share this post
Archive
Maintaining a School Bike
7 Essential Tips for a Safe Ride.